Irònicament, el “Dia Mundial pel Treball Decent” (el 7 d’octubre), la cadena de supermercats Aldi emprèn accions legals contra la Campanya Roba Neta Alemana, per publicar un fullet que treu a la llum les condicions laborals de les fàbriques situades Àsia que subministren a l’empresa.

En el  fullet,  l’organització Christliche Iniciativa Romero (CIR), membre de la Campanya Roba Neta Alemanya, revela el costat fosc dels productes de Aldi.El fullet imita la publicitat que realitza la cadena de supermercats Aldi sobre les ofertes de roba i sabates, però en aquest cas introdueix informació sobre violacions de drets laborals fonamentals, que es realitzen en les cadenes de subministrament de les fàbriques asiàtiques que pertanyen a Aldi. òbviament, a l’empresa Aldi no li va agradar gaire aquesta manera de complementar la informació ha engegat mesures cautelars contra CIR.

La Campanya Roba Neta Internacional (CCC per les seves sigles en anglès) porta temps denunciant els abusos que es cometen en aquestes fàbriques; on les hores extraordinàries són obligatòries i no remunerades, els salaris són inacceptables i les condicions de salut i seguretat de les fàbriques són insuficients.

No obstant això, fins ara l’empresa alemanya no havia parat atenció en les pràctiques laborals de les seves fabriques situades a àsia. Aldi, no ha mostrat cap mena de voluntat de canvi cap a les seves pràctiques, ni s’ha prestat a dialogar amb la CCC. Ara, en lloc d’assumir la seva responsabilitat i rectificar les seves accions empresarials per tal de posar fre a les condicions d’explotació en les seves cadenes de subministrament, decideix silenciar les veus crítiques per mitjans legals.

Des de la Campanya Roba Neta, demanem a Aldi que:

• Suspengui immediatament l’adopció de mesures legals contra CIR (organització membre de CCC Alemanya)
• Sigui transparent: publiqui el llistat dels seus proveïdors en els països de producció i informe periòdicament sobre les condicions de treball
• Es responsabilitzi i canvii les seves pràctiques de compra, per facilitar als seus proveïdors l’adhesió i el respecte als estàndards laborals fonamentals
• Garanteixi el compliment dels drets laborals fonamentals en tota la cadena de subministrament.
• Adopti i apliqui el codi de conducta elaborat per la CCC en tota la seva cadena de subministrament i supervisi el seu compliment per entitats independents.

Per enviar un e-mail de protesta a Aldi, fes clic aquí:

http://www.ci-romero.de/protestaktion_aldi10/

El fullet de CCC Alemanya es pot trobar aquí:

http://www.ci-romero.de/fileadmin/images/ccc/ALDI-Prospektpersiflage.pdf

Informació complementària:

La Campanya Roba Neta va presentar el passat mes de juny l’informe “Passin Per Caixa. Les grans superfícies i les condicions laborals en la indústria de la confecció”, on s’exposen els resultats de la investigació que la CCC va realitzar l’any 2008 a 30 fàbriques proveïdores d’Aldi, Lidl, Carrefour, Tesco i Wal-Mart a Tailàndia, Sri Lanka, Bangla Desh i l’índia.
El mercat alemany és el que concentra el gruix de la facturació de Aldi.

Aldi va obrir la seva primera botiga a Espanya el 2002.
La multinacional alemanya gestiona actualment a Espanya 221 establiments (font: Alimarket)

Altres informes recents de la CCC sobre Aldi (en anglès i alemany):
Aldi’s Special Bargains from Xina. 2009

http://www.cleanclothes.org/resources/national-ccc/aldis-special-bargains-from-china

Cashing In – Giant Retailers, Purchasing Practices, and Working Conditions in the Garment Industry

http://www.cleanclothes.org/resources/ccc/working-conditions/cashing-in